torsdag 26 maj 2011

Bilder och Creative Commons

Freedom by Ian Sane
På föreläsningen igår pratade Liza Greczanik lite om upphovsrätt och bilder. Naturligtvis blir det lite extra krydda till en text om det finns en passande bild eller symbol. Hon tipsade om http://www.flickr.com/ och det är från den sidan jag tagit bilden till vänster. Inser att den är väldigt liten... Jag har mycket kvar att lära, men med lite träning, ska det nog bli fason även på mina kunskaper. När vi gjorde något av PIM-stegen blev vi tipsade om flickr också. Man tror kanske att alla foton på den sidan är sådana man kan ta själv, men faktum är att de flesta har någon slags restriktion till dem. Jag vet förresten inte riktigt om det räcker att jag skriver bildens och fotografens namn. Får läsa på lite mer. Läs om Creative Commons så får du reda på mer om vad som gäller!

Nu vill jag snart ha sommarlov så att jag kan förkovra mig i alla nyvunna kunskaper. Det blir inte mer ikväll. Gäsp!

Idag kom första kommentaren på min blogg. Tack, Terese:)

/Petra

1 kommentar: