onsdag 4 juni 2014

Min kamp 1

En TJOCK bok som har stått i bokhyllan och väntat i över ett år. Det är Karl Ove Knausgård som skriver om sig själv och sitt liv. I Min kamp 1, den första av sex böcker, får vi möta honom i hans författarroll där han beskriver sitt liv som ung, som tonåring. Knausgård växer upp i Norge i en dysfunktionell familj. Han och hans äldre bror har en väldigt märklig och dålig relation med sin pappa. Brodern och mamman är Karl Oves trygghet men hans mamma försvinner under en period och han blir ensam med sin pappa.
   Romanen är fantastiskt välskriven, känslosam och detaljerad. Det är lätt att känna för Knausgård och som läsare vill man lära känna hans familj och få veta vad som egentligen var fel på pappans förhållande till sina söner. Vad är förklaringen till att det blir så fel i en familj?
   I början kändes det lite tungt att jag måste ta mig igenom sex böcker för att få veta allt om Knausgård, men jag tror att det kanske blir så att en del av sommaren nu är uppbokad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar