måndag 21 april 2014

Kejsaren av Portugallien

Ibland känner jag att jag måste förkovra mig lite i äldre litteratur. Att stå inför elever och orda om gamla författare känns inte alltid trovärdigt om man inte har känsla för författarens språk. Alltså blev det lite Lagerlöfsläsning! En bok jag läst om men inte läst själv är Kejsaren av Portugallien. Bestämde mig för att lyssna och tänkte att det skulle gå snabbt eftersom boken är kort, bara ca 6 timmars lyssnande. Det har tagit lång tid kan jag säga. Ni vet, en del böcker vill man läsa eller lyssna på så fort man kommer åt. Denna är inte någon sådan bok. Den är LÅNGSAM...
   Det handlar om Jan som är gift med Katarina och deras barn, Klara-Gulla. Klara-Gulla är Jans allt. Han namngav henne efter solen och hon lyser upp hans tillvaro. Deras vardag är ganska fattig och när Klara-Gulla når rätt ålder, bestämmer hon sig för att fara till Stockholm för att hjälpa sina föräldrar att tjäna pengar så att de kan bo kvar i sin stuga. Trots att Jan är förkrossad över att Klara-Gulla lämnat dem, är han säker på att hon kommer att återvända och med henne också pengar. Klara-Gulla kommer inte och inte heller få de besked om när de kan vänta henne eller vad som hänt henne. Rykten når dem om att Klara-Gulla skulle ha råkat i olycka och fel sällskap, men Jan lyssnar inte på det örat. Varje dag sitter han nere vid stranden och väntar på att hon ska kliva av båten som förtöjer en gång om dagen. Varje dag går utan att Klara-Gulla kliver av. Väntan och saknaden driver Jan till vansinne och han är övertygad om att Klara-Gulla har sitt eget rike som hon är kejsarinna över. Själv blir han utnämnd till Kejsaren av Portugallien.
   Långsam var boken och det tog tid för mig att lyssna mig igenom den. Ändå är det något jag gillar med den. Jag gillar att Jans fru Katarina låter honom vara tokig och att Lagerlöf låter läsaren få se folk ur Jans ögon. Då är det ju inte Jan som är tokig, utan de andra stackarna som inte förstår att de ska visa honom större vördnad. Lagerlöfs språk är väldigt enkelt och jag kan inte se att hon skulle ha fått ett Nobelpris idag, men vi svenskar får vara stolta att hon blev den första kvinnliga nobelprislitteraturtagaren!
   Detta är inte en bok att sätta i händerna på en niondeklassare men väl i handen på en som undervisar dem!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar