lördag 29 juni 2013

Mejl från gården

När jag pluggade i Uppsala, hade jag sådan tur att få läsa ihop med bland andra Emma, Ingrid och Mien. Jag flyttade sedan till Varberg och är fortfarande lärare, Emma är kvar i Uppsala men jobbar idag inte som lärare utan arbetar på Upplands idrottsförbund, Ingrid är doktorand på Institutionen för svenska och språkfärdighet i Stockholm (eller är du klar Ingrid; f'låt i så fall!) och Mien och hennes man Jonas flyttade hem till Gotland och Hagsarve. Mien är idag lärare på en folkhögskola (tror jag) och dessutom krönikör.
  
Mien Niklasson är väldigt rolig. Alltid hade hon något att berätta och vi andra vred oss av skratt. Hemma hos Mien och Jonas var det alltid mysigt och okonstlat. Det var tomt efter dem när de flyttade. Jag besökte Mien en gång på Gotland efter det men efter något år hördes inte hon och jag av mer. Tyvärr.

Min arbetskamrat Ylva Berneus har sommarhus på Gotland. För något år sedan började vi prata om Gotland och jag sa att jag kände en person och bla bla bla. Hon undrade om det var samma Mien som skrev krönikor i Gotlands allehanda. ??? Inte visste jag detta! För två månader sedan knackade Ylva på dörren till min lektionssal och gav mig ett paket. Hon hade köpt Miens bok med samlade krönikor till mig! Tack snälla Ylva; jag blev rörd:) Boken var signerad också och det var härligt att se Miens namnteckning igen.

Miens krönikor handlar om hennes och hemmansägarens (Jonas) liv på gården. Hennes rubrik är Mejl från gården - också det är titeln på hennes bok. Små händelser som för en annan skulle bli småtråkiga när man berättade om dem, blir med Miens tangentbord lustiga anekdoter och tokiga händelser. Det är så roligt att läsa! Jag tar en krönika då och då och hoppas att boken ska räcka länge. Som tur är, kan man ju logga in på http://www.helagotland.se/kronika/ och klicka sig vidare till Miens krönikor, den dagen boken är slut. På http://www.hagsarve.com/ kan man läsa Miens blogg också.
 
I sommar läser jag mig in i livet på en gård på Gotland och tänker tillbaka på härlig studietid.

Kram till dig Mien!

2 kommentarer:

  1. Hej finaste Petra,

    TAck för boktips! Jag kan rekommendera Fredrik Backmans "En man som heter Ove" & Jonathan Troppers böcker och bl.a. då "Boken om Joe", "Sju jävligt långa dagar" & "Konsten att tala med en änkling".

    Sköt om dig. Stor kram Ingrid

    SvaraRadera
  2. Hej Ingrid! Tack för det, ser fram emot att läsa dina tips. Hoppas du har en fin sommar. Mien mailade och pratade om en liten återträff framöver. Skulle vara jättemysigt att ses allihop igen:) Kram

    SvaraRadera