fredag 12 juli 2013

Konsten att vara kvinna

Sist vi hade bokklubb var det min tur att ta fram böcker att välja mellan. De flesta var lite sugna på annat än deckare (jag med) och vi valde Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran. Den verkade rolig, träffande och så kanske man skulle kunna få vara lite feministisk och skratta lite elakt åt det andra könet! Det brukar vara en eldig krydda, tycker jag, men detta... Nä, kan man haka upp sig på något så gör Moran det. Hon driver ALLT till sin spets och verkar tycka att vårt kön, alltså det kvinnliga, måste protestera och ta för oss på ett annat sätt i livet och det gäller allt från att hålla bindan öppet i handen när vi ska gå på toa och byta till att vägra ha ett stort bröllop eftersom det inte kommer att vara så bra som vi föreställt oss det. Om jag tyckte att jag hade lite feministiska tankar innan jag läste den här boken, har jag nu fått revidera min tro. Om Moran visste vad jag tyckte, skulle hon nog kalla mig för en mullig mansgris!

Nu vet jag inte vad de andra bokmalarna tyckte, men det kommer säkerligen finnas en hel del att diskutera och ventilera; behåring, bröllop, mens, fet eller inte, kärlek och barn. Jamen, det blir ju en diskussion om livet - det kommer att bli högljutt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar