måndag 3 juni 2013

MItt positiva liv

Mitt positiva liv heter Andreas Lundstedts bok om sig själv och sitt liv. Framförallt kretsar handlingen kring det destruktiva liv han levde under en lång period efter att han fått sitt positiva hiv-besked, men också om alla de tankar som Andreas har kring sin sjukdom och kring vad ALLA ANDRA ska tycka och säga.
   10 år tog det innan Andreas berättade för familj och vänner och... pressen. Det är ingen charmig bild av skvaller- och kvällspressen han ger. Frågan man ställer sig är varför det skulle ligga i allmänhetens intresse att veta att en känd artist har hiv. Klart att allmänheten är intresserad - nyfiken - men, tidningarna borde backa bandet och börja prata mer om pressetik!
   Mitt positiva liv är ingen läsupplevelse i sig och innehållsmässigt skulle jag ha kunnat vara utan alla långa beskrivningar om otaliga fester och nattklubbar. Däremot är jag imponerad av Andreas styrka att faktiskt berätta och dela med sig av sina upp- och nergångar. Att leva med en dödlig, trodde han då, sjukdom ensam så länge som han gjorde måste ha varit oerhört krävande och självdestruktivt. Då var läget annorlunda och jag förstår varför han gjorde ett sådant val. Idag ser det annorlunda ut. Bromsmedicinerna fungerar och Svensson bryr sig nog inte särskilt mycket.
   Hoppas att Andreas framöver får ett lyckligt och rikt liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar