torsdag 22 augusti 2013

Stämplad

Det är en riktig höjdare att läsa ungdomslitteratur tycker jag. Som ungdom finns det så mycket i livet att fundera kring, så många frågor man vill ha svar på och så många frågor att ta ställning till. Man lämnar barndomen bakom sig och ska ta klivet in i en vuxenvärld men märker att man inte passar in.  I ungdomslitteraturen är det viktiga ämnen som berör som avhandlas, språket är lättillgängligt och man får en inblick i hur det är att ställas inför många etiska och moraliska dilemman. Att läsa ungdomslitteratur är lite fostrande och jag är övertygad om att bokslukare har en fördel i att utveckla empati.

Min arbetskamrat Linda och jag har en bokblogg i undervisningen. Förra året startade vi den och riktade den då mot åttor och nior. Detta läsår har vi bara nior men vi kör samma koncept som förra året. Här följer en kort sammanfattning av de böcker våra elever ska läsa. Riktigt bra är de alla och har man ungdomar hemma rekommenderar jag starkt att sätta någon av dessa böcker i händerna på dem! En del läste jag förra året och nu är jag i gång med att läsa några fler.

Tar någon bok då och då, när jag har tid... Denna sträckläste jag igår em/kväll:

Stämplad av Catherine Atkins. Handlar om Jeff som en dag då han är 13 år rycks in i en bil och sedan, tre år senare, återförenas med sin familj. Han har mot sin vilja hållits fånge och utnyttjats. Han tampas med skuldkänslor och skam och boken handlar också mycket om hans omgivning och de fördomar många har. Det handlar om ett amerikanskt samhälle för mer än tio år sedan men jag hade stor behållning av boken. Verkligen spännande och gripande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar