fredag 14 mars 2014

Nyckeln

Klar med den sista delen av tre i serien Cirkeln, Eld och Nyckeln av Bergmark-Elfgren/Strandberg. Jag har lyssnat på alla tre och det har stundvis varit så spännande att jag inte vågat lyssna när jag lagt mig för kvällen... Eller när jag promenerat... vem vet vad som plötsligt dyker upp bakom en? Det skulle ju kunna vara en demon eller en häxa som väntar runt kröken! Riktig gastkramande spänning alltså, tycker jag, som inte är så modig. En annan effekt av att lyssna i stället för att läsa, är att berättelsen flyter in i ens drömmar. Det är länge sedan jag drömde så märkligt. Min farmor Greta har jag varit hos i drömmen ett par gånger till exempel men det är inte speciellt märkligt med tanke på att personerna i Nyckeln finns både här på vår jord och i himlen och i gränslandet - någonstans mittemellan.

En nagelbitare utan tvekan, men jag tröttnade lite när halva boken var utläst/lyssnad. För min del blev det lite väl fantastiskt och också ganska invecklat. Tror att man ska läsa den under en mer koncentrerad period än vad jag gjorde. Kärlekshistorierna tog mer tid i denna bok än de förra, vilket också kändes onödigt ibland. Kanske en trea av fem för denna sista del, och för hela serien ger jag en fyra. Serien ska bli film och det hoppas jag blir riktigt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar