måndag 18 maj 2015

ELDENS GÅTA

Sofia brukade sitta och titta in i eldens lågor på kvällarna men de var inte längre varma och vänliga. De var arga och hotfulla. 14-åriga Sofia bor i ett fattigt hem i Moçambique i Afrika med sin mamma, sin lillebror Alfredo och sin äldre syster Rosa. Boken är en fortsättning på Eldens hemlighet. Det var när hon var fyra år yngre hon och hennes syster Maria trampade på minan ute på stigen och Maria dog. Det var också då hon blev av med båda sina ben. I boken Eldens gåta handlar det mycket om Sofia och hennes äldre syster Rosa, som börjar bli sjuk och sedan får veta att hon har den allvarliga sjukdomen aids. De besöker olika sorters doktorer och läkare för att försöka få henne frisk. Men ingenting verkar hjälpa. Samtidigt som Rosa ligger hemma och är sjuk försöker en man köpa Machamba (åkrarna) som alla kvinnorna i byn lever på att odla och få en inkomst att köpa mat för. Kvinnorna gör allt de kan för att få behålla det de mest av allt vill ha.  


Jag tyckte att boken var väldigt bra och att författaren Henning Mankell skriver med ett bra språk. Det är väldigt lätt att leva sig in i boken och jag kan se framför mig allt som händer. Jag tycker också att det är intressant att det bygger på en sann historia. Att det har hänt på riktigt och att Sofia finns och bor fortfarande i dag i Moçambique. Det är en drama bok med mycket syskonrelationer och jag skulle rekommendera att läsa boken från 11 år och uppåt.

Av: Alice A, år 6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar